PARKOUR STADO

PARKOUR STADO

Monday 1 August 2016

DEPRESSION



                 Assalamualaikum ,dah agak  lama tak update pasal blog..hari ni aku nak cerita pasal topik yang rasanya ramai mengalami iaitu depress..depress ni antara penyakit mental illness yang bole katakan hampir semua mengalami..apa punca depress?macam2 bole puncakan depress..sama ada family,kawan,pelajaran,cinta and the list go on..depression can hit you like a train..how to cure this mental illness? ada yang sembuh secepat 10 minit dan ada yang selama 1 bulan heck even ad sampai sekarang still x sembuh penyakit tu



                 depression ni if x dapat dikawal bahaya..bole menyebabkan kematian sbb seseorang itu akan merasa seperti nak bunuh diri..aku dlu hampir nak bunuh diri but thanks to my friend depa sempat halang niat aq tu..depa amik pisau dari aku and buang sejauh...yes at 1 time aqnya depression bole tahan teruk..it took me almost 6 years to control my emotion..Alhamdulillah sekarang depression dah tak seteruk dulu..but I would be lied if kadang2 tak rasa depress..just tak seteruk dlu...ad different type of depression it depends on the person..if aku mostly sedih or marah tanpa kawalan..

               here's are some tips for those who is trying to control their depression or mabye nk tlng member overcome their depression


1.never and I mean NEVER used these words or sentences when seseorang itu depress 
   -just pull yourself together
   -you dont like feeling that way? So,change it
   -you will be okay,just hang it there, it will pass
   -snap out of it will you?
   -well,everyone gets depressed sometimes!

 ayat2 ni just membuatkan diri anda or member anda lagi menyampah dengan korang..orang yang sedang depress depa xleh think straight..and even sometimes they will think to commit suicide

2.yang ni depends on that person.some person prefers to be alone but know this..even though they think like they want to be alone but actually they want someone to be by their side and hear their story..orang yang depress mmang kena ad someone untuk tenangkan dia..as for me example..yes aku perlukan someone dengar cerita aku bila aku depress..if not I will start to think stupid things..

3.bersukan..it might sound odd but bersukan help us to forget about that depress thing sometimes..heck if sukan korang yang aggresive korang akan rasa satisfied bila lepas main

4.avoid going to place where you have a memory with someone u depress...ini if korang depress dengan member or orang yang korang sayang..sebab trust me,you WILL be even MORE DEPRESS!

5.pergi ke tempat yang tenang...as for me,aku suka air..so tempat yang ada air seperti tasik or sungai or even tngok langit..itu aku..different people like  different things

6.it depends on what religion you came from..if korang Islam, amikla wuduk dan solat sunat..In Shaa Allah Allah akan tolong korang..


these are some tips to overcome depression..these are based on my experience ....if rasa korang still terok dengan depress..aku sarankn pergi jumpa dengan pakar ..maybe korang bukan depress...u might have bipolar disorder or another type of mental illness..thats all for today 

Assalamualaikum
 


No comments:

Post a Comment